Parkering ved Lufthavn

Ofte stilte spørsmål

Her vil du finne svar på de vanligste spørsmålene om forhåndsbooking på lufthavner.

Hvordan forhåndsbestille parkering?

Gå inn på apcoa.no og velg ønsket flyplass. Fyll inn dato og tidspunkt for inn -og utkjøring (husk å bestille tilstrekkelig parkeringstid i forhold til flytidene begge veier). Velg deretter det parkeringsområdet du ønsker å stå på. Tilslutt legger du inn dine detaljer og betalingsinformasjon. Du vil både på skjermen og per e-post motta en bekreftelse på bestillingen.

Hvordan parkerer man med en forhåndsbestilling?

Ditt kjøretøy vil bli gjenkjent ved innkjøring til p-området basert på skiltnummeret. Skiltnummeret fungerer som parkeringsbilletten din.

Pass på at du parkerer på samme område som bestillingen gjelder for.

Hvor tett opptil reisen kan jeg bestille (tidsfrist for booking)?

For de aller fleste parkeringsproduktene våre må du bestille 5 timer før parkeringen skal starte. Dette vil være beskrevet på hver «produktfirkant» inne i bookingløsningen.

  • Det kan også være produkter som man må være tidligere ute for å få bestilt (f.eks 24 timer før)
  • Eller som man kan bestille tettere opp til avreise

Når du søker i kalenderen vil det som er ledig komme opp. Er du for tett på innkjøringstidspunktet når du bestiller, kan det være vi ikke har noen produkter som passer. Da kan du kjøre til lufthavnen og da er det er Avinor sine ordinære takster  som gjelder.

Jeg er for sent ute med bestilling - hva gjør jeg?

  • Hvis du er for sent ute (se over i forhold til tidsfrister) anbefaler vi at du kjører til lufthavnen og parkerer uten å ha forhåndsbestilt. Det er stort sett alltid ledig plass -men kanskje ikke på akkurat det området du kunne tenke deg. Vær tidligere ute med bestilling på ditt favorittområde neste gang.

Hva med Booking bekreftelsen?

Booking bekreftelsen er ditt bevis og kvittering på din forhåndsbestilling. Ta godt vare på denne. Husk å ta med deg bekreftelsen når du reiser til lufthavnen.

  • Enten som en utskrift
  • Eller på e-post på mobiltelefonen

Dersom du har glemt å ta med deg bekreftelsen og velger å parkere på vanlig måte er det ingen automatikk i at du får refundert din booking i etterkant. Se på bekreftelsen som et parkeringsbevis.

Jeg har mistet eller ikke mottatt bestillingsbekreftelse og/eller QR kode, hva gjør jeg?

Hvis du har mistet bestillingsbekreftelsen kan du gå inn på bookingsiden, logge deg på og lete den opp selv. Der kan du også sende den til deg selv på nytt.

Kontakt eventuelt vårt kundesenter for hjelp. Sjekk ditt spam-filter (søppelpost) før du kontakter kundesenteret i det fall den ligger der.

Kan jeg avbestille/kansellere min booking?

Ja, du kan avbestille bookingen inntil 24 timer før den starter. Er det kortere enn 24 timer til bookingen starter kan den ikke avbestilles. Dette gjelder selv om bookingen bestilles tettere opp til avreise enn 24 timer.

Du kan avbestille/kansellere selv ved å logge deg inn på bookingsiden. Refundering av beløpet gjøres automatisk til det betalingskortet som ble benyttet når parkeringen ble kjøpt.

Kan jeg gjøre endringer i min booking?

Ja, du kan gjøre endringer i din booking inntil 24 timer før den starter, på samme måte som kansellering. Du kan gjøre endringer selv ved å logge deg inn på bookingsiden.

  • Bestiller du mer parkering eller parkering på et dyrere område vil du bli bedt om å betale et mellomlegg.
  • Bestiller du mindre parkering eller på et billigere område vil du få refundert et mellomlegg.

Eventuell refundering av beløpet gjøres automatisk til det betalingskortet som ble benyttet når parkeringen ble kjøpt.

Hva gjør jeg hvis parkeringstiden blir annerledes enn først bestilt?

Hvis du står lengre parkert enn først bestilt: Dersom du parkerer lenger enn du først har bestilt (for eksempel hvis flyet er forsinket), kan den ekstra p-tiden/mellomlegget betales i parkeringsautomaten når du kjører ut fra parkeringsområdet. Utkjøringsbilletten du mottok i innkjøringen regner ut den ekstra tiden. Merk at denne «overtidsbetalingen» gjelder uavhengig av årsaken til at du er forsinket. Det er satt et rimelig slingringsmonn på dette, så om du bare er litt forsinket er ikke dette noe problem. Betaling på overtid gis ikke til samme pris som bestilt i booking. Den starter å regne fra første minutt da overtiden starter til normal takst på parkeringsområdet. Dersom du er i tvil om hvor lenge du skal bestille for, anbefaler vi derfor å bestille litt ekstra tid på forhånd, med mindre det er snakk om en time.


Hvis du står kortere parkert enn først bestilt:
 Dersom du parkerer kortere tid i forhold til det du har bestilt, kan du reise fra stedet uten å gjøre noe. Dette gjelder uavhengig av årsaken til at du ikke bruker opp all parkeringstiden. Når man kjøper en forhåndsbestilling har vi planlagt logistikkmessig å holde av en plass til deg i hele perioden. Dette betyr at om du reiser tidligere hjem enn bestillt/planlagt gis det ingen rett til eventuell refusjon for den ubenyttede parkeringstiden. Man kan heller ikke endre eller kansellere en reservasjon som er påstartet, dette må gjøres 24 timer før parkeringen starter (se fane for endring og kansellering).

Hva med prisene og produktene i bookingen?

Prisene for booking (online priser) er ofte dynamiske og kapasitetsstyrt i motsetning til de normale parkeringstakstene som man får når man ikke booker. Litt som flybilletter eller hotellrom.

Online prisene er gjerne lavere enn priser for ordinær drop-inn parkering (parkering uten booking), og det er da ofte gitte kriterier som gjør at denne lavere prisen oppnås. For eksempel at man er tidlig ute med bestillingen og at man ikke kan endre eller kansellere den tettere enn 24 timer på parkeringens start.

Når man søker i kalenderen på bookingsiden vil man bli eksponert for den gjeldende prisen, som man aksepterer dersom man gjennomfører forhåndsbestilligen.

For priser på ordinær parkering/drop-inn, finn flyplassen din via forsiden på «parkering lufthavn» i toppmenyen eller gå til www.avinor.no.

Antall ledige plasser for booking

Antall ledige plasser til booking er dynamisk og kapasitetsstyrt. Dersom det er fullt for booking, betyr ikke dette nødvendigvis at det er fullt på parkeringsområdet – kun for antall plasser som er satt av til booking. Hvis du er usikker, ta kontakt med vårt kundesenter. Se kontaktinfo på toppen av denne siden.

Skriv til oss

Apcoa Parking Norway AS vil besvare din henvendelse.
Saksbehandlingstid kan variere avhengig av sakens natur. Hvis relevant informasjon mangler for å ferdigbehandle saken så vil du bli bedt om å oppgi dette av saksbehandler. Du vil få saksnummer tildelt på nettsiden etter at du har sendt inn skjema.

Vennligst gi oss en detaljert feilbeskrivelse for at vi skal kunne hjelpe deg best mulig.

Apcoa drifter parkeringen ved X flyplasser i Norge, de fleste ved hjelp av ANPR (skiltgjenkjenning). Se gjerne «ofte stilte spørsmål» på fanen for skiltgjenkjenning

* påkrevet felt


Finner du ikke det du leter etter eller er du usikker på hvem du skal kontakte?

Send din henvendelse her så skal vi sørge for at du får svar fra rett person.